Inițiativa face parte din Programul Human First al Renault sub umbrela căruia, în România, se derulează parteneriatul cu IGSU încă din 2016. Datorită existenței Programului Human First ce urmărește îmbunătățirea siguranței tuturor participanților la trafic, dar și relației de colaborare cu IGSU, a fost identificată pe plan local nevoia formării concrete a pompierilor români. Formarea acoperă specificațiile de siguranță pe care noile modele de vehicule le presupun și le impun, cu accent pe cele electrice, cât și tehnologiile inovatoare dezvoltate de Renault pe vehiculele sale.
Conferința a fost susținută de doi formatori din Franța – Claire Petit Boulanger – Expert Vehicle Safety în cadrul Renault Group și Locotenent pompier Jerome Albert, expert în intervenții de urgență ce implică vehicule. La formare au participat peste 300 de pompieri români ai IGSU și ai Renault Group, fiind organizată pe formatul unui eveniment recent desfășurat în Franța, la Technocentre.
Din partea Renault, cei doi invitați fac parte dintr-o echipă specifică a departamentului de inginerie care oferă instruiri gratuite pompierilor din Franța, dar și din străinătate, la cerere. Aceste instruiri, cum este și cea dedicată IGSU de la sediul Renault Group România, explică în detaliu particularitățile vehiculelor electrice și cum să fie realizate intervențiile de urgență asupra vehiculelor electrice; dar explică și evoluția vehiculelor (managementul airbag-urilor, oțelurile armate etc). Un membru al acestei echipe este un pompier care lucrează cu normă întreagă cu echipa de ingineri la dezvoltarea tehnologiilor de la bordul modelelor Renault, sub inițiativa Human First Program.
Claire Petit Boulanger, care este și membră a World Rescue Organization (Renault Grup fiind singura companie auto din organizație) a dat startul trainingului precizând principala deosebire între un vehicul electric și unul cu motor termic – EV-urile au o baterie High Voltage în loc de un rezervor de combustibil. Și această baterie oferă curent motorului electric prin intermediul unor cabluri specifice. În loc să realimentăm rezervorul, trebuie să reîncărcăm bateria. În ceea ce privește intervențiile pompierilor, la Renault avem tehnologii, dar și alte angajamente specifice: cabluri de înaltă tensiune departe de zonele obișnuite de tăiere în caz de descarcerare, amplasarea sistemului de deconectare a tensiunii înalte ținând cont de specificurile intervențiilor de urgență. De exemplu, cerem pompierilor să deconecteze acest sistem HV doar dacă trebuie să taie mașina pentru a scoate victime. În afară de acestă cerință de deconectare a sistemului HV, salvatorii trebuie să lucreze exact ca pe un vehicul cu motor termic.
Și, de la Renault 5 electric, Renault a implementat o nouă soluție pentru a evita să ceară salvatorilor să deconecteze orice dispozitiv: după un accident rutier, un pyrofuse va deconecta automat bateria de înaltă tensiune. În plus, toate vehiculele noastre electrice au SD switch pentru deconectarea bateriei HV, mai sunt echipate cu 2 coduri QRescue situate pe parbriz și pe lunetă, concepute special pentru salvatori în caz de accident rutier. Trebuie doar să fie scanate și pompierii au imediat acces la fișa de salvare corespunzătoare a vehiculului unde găsesc toate informațiile tehnice necesare pentru a face o intervenție rapidă și sigură atât pentru pasageri, cât și pentru salvatori.
Cea mai mare problemă pentru pompieri este stingerea unui vehicul electric în flăcări și, în zilele noastre, singura soluție existentă este Renault Fireman Access, dispozitiv ce oferă acces direct la baterie, permițându-le pompierilor să stingă această baterie în 10 minute, comparativ cu ore în cazul altor mărci. Mulți furnizori încearcă să vândă dispozitive pompierilor, dar niciunul dintre acestea nu este eficient (pături, recipiente cu apă...) și unele dintre ele chiar sunt periculoase pentru pompieri. Toți constructorii fac fișe de salvare acum pentru că EuroNCAP le solicită și este un lucru bun. Dar problema pentru salvatori este să se asigure că au acces la foaia de salvare corespunzătoare atunci când au ajuns la locul accidentului, deoarece nu știu numele modelului și detalii despre baterie. Iar codul nostru QRescue îi va face să câștige timp, să fie mai eficienți în intervenție și mai în siguranță.
În deschiderea conferinței, Cecilia Tudor - Managing Director Renault South Eastern Europe - a vorbit despre parteneriatul special pe care Renault îl are cu pompierii – Renault este singurul producător care a inclus echipe de salvare rutieră în procesul de inovare și singurul care a angajat un locotenent-colonel de pompieri în echipele de inginerie din Franța, facilitând astfel colaborarea constantă cu echipele de salvare rutieră. Pe plan local, parteneriatul cu IGSU evoluează an de an, îi sprijinim pe mai multe planuri – de la furnizarea de mașini și acces la piste pentru a testa practic prin exerciții de descarcere și alte situații de urgență și până la oferirea de know-how prin intermediul inginerilor Renault din România și Franța, astfel încât pompierii să învețe să intervină mai eficient, iar munca lor să aibă un impact pozitiv și substanțial asupra siguranței rutiere. În România, statisticile alarmante privind siguranța rutieră trebuie abordate din mai multe direcții, iar una dintre ele este aceea de a pregăti salvatorii, dar este și cea mai puțin explorată, din păcate. Societatea evoluează, suntem în plină tranziție în ceea ce privește mobilitatea electrică și credem că putem oferi suport autorităților direct implicate în situații de urgență apărute în trafic să țină pasul cu toată această tehnologie aflată pe drum. Din ipostaza de constructor auto, e necesar să intervenim, să informăm, să îi implicăm pe salvatori și să dezvoltăm împreună planuri concrete de acțiune. Renault România se gândește deja la următoarele acțiuni din 2025 – vom continua parteneriatul cu IGSU cât mai concret cu program tip train the trainers pentru a ajunge la cât mai mulți pompieri din țară și îi vom sprijini activ cu ocazia evenimentelor lor naționale ca până acum. Alături de ei, vom continua să educăm cu privire la electrificare – există, din păcate, încă multe mituri cu privire la vehiculele electrice și la specificitatea acestora.
Dan-Paul Iamandi - Inspector General IGSU a transmis că programul „Human First” este mai mult decât un simplu proiect - este o mărturie a angajamentului nostru comun de a pune viața pe primul loc. Parteneriatul a deschis noi orizonturi în domeniul pregătirii pentru intervenția în situații de urgență și a consolidat capacitatea noastră de a salva vieți. Antrenamentul pe vehicule de ultimă generație este deosebit de important, deoarece aceste vehicule încorporează tehnologii moderne care diferă semnificativ față de modelele mai vechi și, pentru ca pompierii să fie pregătiți eficient, este esențial să fie familiarizați cu toate tipurile de vehicule pe care le-ar putea întâlni în misiunile pe care le desfășoară.
Toate angajamentele Renault strânse sub Human First Program au un impact major în sprijinirea pompierilor să acționeze pentru a salva oameni aflați într-un model Renault sau să gestioneze intervenția asupra mașinii în alte situații de urgență.
Renault a preluat acest demers și l-a adus la nivel local, în contextul în care România încă ocupă un loc fruntaș în Europa în privința numărului accidentelor rutiere. Astfel, Renault se asigură că prezența sa în România are un impact real și că misiunea globală își găsește relevanța la nivel național.
Renault România a găsit încă din 2016 atât cel mai relevant partener, dar și cea mai relevantă cauză de acțiune - Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU), sprijinind pregătirea pompierilor români pentru intervenții rapide și eficiente în situații care necesită descarcerarea, ca parte a angajamentului global al Renault prin Human First Program de a reduce numărul și gravitatea accidentelor rutiere și de a îmbunătăți siguranța tuturor participanților la trafic.