Cum pun designerii mărcii aceste cerințe în centrul procesului de dezvoltare a noilor modele de ecrane? Cum anticipează nevoile și tendințele pentru a crea tipul potrivit de ecran la momentul potrivit?
Evoluția ecranelor tactile din habitaclu este, mai presus de toate, o poveste dinamică. Pentru a afla mai multe, am apelat la expertiza lui Stéphane Maiore, Chief Interior Designer la Renault, și Marc Pinel, Chief Advanced Experience Design.
Fixați-vă centurile de siguranță și vă urăm bine ați venit la bord.
Integrate în tabloul de bord al majorității vehiculelor moderne, ecranele GPS și multimedia au înlocuit radiourile auto încă de la începutul anilor 2000. Pe atunci, acestea erau operate "manual", folosind o rotiță sau un joystick. Apoi, pentru o ergonomie mai bună și pe măsură ce progresele tehnologice au permis, aceste ecrane au devenit sensibile la atingere.
Ecranul sistemului de navigație Carminat TomTom de pe Clio III (2005-2012) nu era sensibil la atingere.
Renault a început să dezvolte ecrane tactile în jurul anului 2007, în timpul fazei de proiectare a modelului Clio IV. La început, a fost greu să convingi managementul să folosim ecran tactil! De aici și redundanța folosirii și a rotițelor, pentru o lungă perioadă de timp."
Stéphane Maiore, Chief Designer Intérieur Renault.
Joystick la îndemână
În 2012, ZOE a fost primul vehicul Renault echipat cu un ecran tactil, împreună cu Clio IV.
În 2013, au fost lansate Clio IV și ZOE, primele două modele Renault care aveau un ecran tactil central. La acea vreme, ecranele lor de 7" permiteau șoferilor să controleze sistemul multimedia R-Link și să acceseze setările mașinii, radioul și navigația centrală, doar cu vârful degetelor.
Înainte de trecerea completă la ecranele tactile, joystick-ul care a fost folosit anterior pentru a controla ecranele centrale non-touchscreen a fost îmbunătățit în același an cu o axă multidirecțională pentru a facilita navigarea în interfața multimedia R-Link. Această nouă caracteristică a fost oferită pe Scenic XMOD și gama Megane, în timp ce un suport de mână a fost dezvoltat pe Espace IV pentru o utilizare mai ușoară a joystick-ului și, prin urmare, a ecranului.
Joystick-ul pentru controlul ecranului a rezistat câțiva ani, în ciuda trecerii la tehnologia tactilă.
De-a lungul anilor, Renault a continuat să dezvolte utilizarea ecranelor tactile în interiorul modelelor sale, făcându-le mai mari, mai receptive și mai sofisticate.
"Trecerea de la joystick-uri la touchscreen a devenit rapid o necesitate, pentru că utilizatorii se puteau întoarce la obiceiurile pe care le-au adoptat deja pe telefoanele sau tabletele lor."
Marc Pinel, Chief Advanced Experience Design.
Ecranele tactile pe urmele smartphone-ului
La fel ca smartphone-urile, ecranele tactile din vehicule au devenit din ce în ce mai receptive de-a lungul anilor și, "în spatele sticlei", procesoarele și sistemele multimedia de memorie pe care rulau au devenit din ce în ce mai puternice. Ecosistemul care există în spatele ecranelor a progresat, de asemenea, și au apărut noi funcții avansate, cum ar fi conectivitatea cu smartphone-urile, controlul vocal și compatibilitatea cu asistenții virtuali. Aplicațiile încorporate s-au înmulțit, de asemenea, pentru o experiență îmbogățită și din ce în ce mai personalizată.
De-a lungul anilor, au apărut noi funcții accesate prin ecranele tactile
2014 marchează o schimbare majoră, în contradicție cu standardele auto ale vremii: a cincea generație Renault Espace este echipată cu un ecran tactil vertical de 8,7", din nou cu scopul de a oferi utilizatorilor o experiență similară utilizării smartphone-ului. Datorită conectivității, acest ecran oferă acces la prognoze meteo, informații în timp real despre trafic și căutare locală.
Espace V este primul vehicul Renault care dispune de un ecran tactil vertical în 2014
Stéphane Maiore ne duce înapoi la primele teste: "În 2010, am lipit un IPad pe tabloul de bord pentru a vedea cum ar putea arăta un astfel de format vertical. Am fost primii care au dezvoltat ecrane în acest format și cu o astfel de orientare."
Marc Pinel adaugă: "Ideea a fost de a arăta viteza de interacțiune și avantajul unui ecran vertical la vizualizarea unei hărți."
Această poziționare verticală a ecranului multimedia tactil se răspândește rapid în întreaga gamă: Megane IV (2016), Koleos II (2017), Clio V (2019) și Captur II (2019) sunt toate echipate cu acesta.
Tabloul de bord al Clio V Faza 2, versiunea Esprit Alpine (2023)
OpenR ecran dual: punctul culminant al expertizei
Desigur, în același timp, designerii se gândeau deja la următoarea mișcare, conștienți că acest tip de descoperire nu va dura mult timp. Cele două tendințe inevitabile ale timpului au fost introducerea unui al doilea ecran pe tabloul de bord, orientat spre șofer, și cererea pentru o ergonomie mai bună și mai sigură.
Acest lucru a dus la dezvoltarea unei noi forme pentru ecran, ce integra atât ecranul tabloului de bord, cât și afișajul multimedia: "ecranul dublu all-in-one" în formă de L inversat ("L-Shape"), testat pe mașini concept precum TreZor (2016), SYMBIOZ (2017) și MORPHOZ (2019).
Genèse design TreZor, desen de Laurent NEGRONI (2015)
Genèse design Symbioz, desen de Vincent TURPIN (2017)
Genèse design Morphoz, desen de Maximilian KANDLER (2020)
Genèse design Megane E-Tech electric, desen de Carlos BARTOLOME (2021)
În 2022, va fi integrat pentru prima dată pe un model de serie, în acest caz Megane E-Tech Electric. Numele: OpenR. Efectul: izbitor!
Ecranele tactile duble OpenR Link născute în 2021. Acestea echipează Megane E-Tech electric și, mai târziu, alte modele din segmentul C
Ecranul tactil OpenR e format dintr-un panou vertical de 12" și un panou orizontal de 12,3", care împreună acoperă o suprafață de 774 cm2.
Funcționalitatea, estetica și eleganța au fost cele trei cuvinte cheie în designul acestui ecran OpenR: "Cu OpenR, am vrut să centralizăm un întreg sistem într-un singur obiect. Cu un ecran dedicat pentru condus și un ecran dedicat multimedia." explică Marc Pinel.
Inspirația sa a dat naștere unei adevărate simbioze între sistemul digital și configurația ecranului, unde "totul este la locul său".
Dincolo de efectul practic, designul său devine o adevărată expresie emoțională. De fiecare dată când portiera se deschide, acest ecran este cel care ne întâmpină: o reamintire constantă a alianței dintre tehnologie și estetică ce definește epoca Renaulution.
Scenic E-Tech Electric și ecranele sale tactile duble OpenR (2023)
OpenR Link, sistemul său de operare, este rodul acestei filozofii. Prin simplificarea meniurilor și a navigării pe ecran, se reduce numărul de operațiuni, oferind-se acces instantaneu la funcțiile esențiale. Un progres major în ergonomia auto, pentru că utilizatorul scapă de constrângeri inutile.
Experiența clienților, o forță ce conduce inovația
Adevărata revoluție cu noua formă a ecranului OpenR constă în înțelegerea și în considerarea obiceiurilor și nevoilor utilizatorilor.
În această căutare constantă pentru îmbunătățire și inovare, a fost adoptată o abordare practică pentru acest proiect: grupuri de clienți au fost mobilizate pentru a testa prototipurile rapid și constant.
"În timpul fazei de dezvoltare a Megane E-Tech Electric și a ecranului OpenR, o machetă statică a cockpit-ului a fost produsă în atelier pentru testarea cu utilizatori reali." explică Marc Pinel.
Această abordare a permis colectarea de informații valoroase, astfel încât dezvoltările ulterioare să poată fi ajustate în consecință, ca parte a unui proces de îmbunătățire continuă.
Marc Pinel dezvăluie că, aflați în dilema dintre sistemul din mașină și aplicațiile mobile preferate, mulți dintre clienții din faza de testare a ecranului au preferat în continuare confortul smartphone-ului lor conectat la tabloul de bord. Pentru OpenR, soluția a fost evidentă: integrarea acestor aplicații familiare în ecosistemul mașinii, oferind o experiență de conducere mai aproape de smartphone-uri, dar mai ales una de încredere.
Waze este acum complet integrat cu sistemul multimedia OpenR Link
Pentru a înțelege aceste nevoi, trebuie să ne cufundăm în lumea digitală, unde tendințele evoluează cu o viteză amețitoare, în contrast puternic cu ciclul de reînnoire al automobilului.
"Între Clio IV și V, au existat șase generații de iPhone!" reamintește Stéphane Maiore, pentru a ne ajuta să înțelegem acest decalaj.
Care este viitorul ecranelor tactile de bord?
Ecranul OpenR dublu în formă de L inversat, ce reprezintă azi un simbol al inovației, nu este neapărat potrivit pentru toate nevoile și toate vehiculele. Pe cel mai recent Renault 5 E-Tech electric, afișajul de bord de 10,1" și ecranul multimedia de 10" sunt poziționate orizontal.
De ce? Pentru a fi coerente cu designul interior, care dispune de un tablou de bord complet orizontal și, desigur, din motive ergonomice.
Ecranul dublu orizontal de la Renault 5 E-Tech electric este în simbioză cu tabloul de bord
Zicala "toate lucrurile vin în pachet de trei" are pe deplin sens atunci când descoperiți noul afișaj panoramic cu trei ecrane de pe Renault Grand Koleos, un model recent dezvăluit pe piața coreeană. Aici ecranul tactil rămâne orizontal, dar se extinde până la pasagerul din față pentru a-l imersa în experiența multimedia de la bord.
Noul tablou de bord al Renault Grand Koleos
"Ecranul poate fi o sursă de distragere a atenției, motiv pentru care amplasarea sa este atât de importantă. De aceea, următoarea generație de ecrane va acorda prioritate siguranței, astfel încât să minimizeze disconfortul în cazul vederii periferice. Marc Pinel
Pe viitor, amplasarea ecranului tactil este o provocare cheie. Aceasta necesită adaptarea constantă a formei, a evoluției digitale și a experienței utilizatorului, într-un mod optim și sigur.
Viitorul habitaclurilor constă într-o căutare perpetuă a inovației, adaptării și siguranței, cu scopul asigurării unei experiențe de condus mai ergonomică, mai fluidă și mai intuitivă. O analiză critică a conceptelor noastre actuale ne îndeamnă să privim spre viitor cu luciditate: poate că, într-o zi, ascunderea ecranelor va deveni necesară pentru a reconcilia accesibilitatea și discreția.